#9: 3x miksi et onnistu tekemään säännöllistä markkinointia
Kysyn ylläpitämässäni Yrittäjän markkinointisparrailua -Facebook-ryhmässä kaikilta jäseniltä, että mikä on heidän suurin markkinointihaasteensa. Huomattavan suurin osa vastaa, että haasteena on markkinoinnin säännöllisyys tai pitkäjänteisyys. Siksi haluan puhua säännöllisyyden syistä, haasteista ja ratkaisuista tässä jaksossa.
Säännöllinen markkinointi
Yrittäjät kamppailevat siis usein markkinoinnin säännöllisyyden kanssa. Ongelma piilee usein markkinointisuunnitelman puutteessa: jos suunnitelmaa ei ole, ei säännöllisyyttä voi syntyä. Koska jos et tiedä, mitä säännöllisyys sinulle tarkoittaa, miten voisit toimia rutiininomaisesti.
Ratkaisuna on tehdä edes alkeellinen markkinointisuunnitelma: kirjaa ylös, montako julkaisua teet viikossa mihinkin kanavaan. Tee suunnitelmasta sellainen, että kynnys sen toteuttamiseen on mahdollisimman matala. Älä yritä tavoitella heti alkuun kuuta taivaalta, sillä se johtaa helposti siihen, ettei aikasi riitäkään laaditun suunnitelman noudattamiseen (mikä taas johtaa epäonnistumisen kokemuksiin ja hankaloittaa markkinointiin ryhtymistä entisestään).
Tee siis sellainen suunnitelma, jonka noudattamiseen pystyt varmuudella sitoutua. Merkkaa kalenteriin, milloin kirjoitat, kuvaat, editoit ja ajastat nämä julkaisut – ja noudata laatimaasi suunnitelmaa.
Saat valmiin työkalun oman markkinointikarttasi laatimiseen maksuttomassa Kanavat kuntoon -haasteessa! Ilmoittaudu nyt ja kolmen päivän päästä sinulla on jo markkinointisuunnitelma hanskassa!
>> Klikkaa tästä ja ilmoittaudu Kanavat kuntoon -haasteeseen
Markkinoinnin blokit
On myös mahdollista, että sinulla on markkinointisuunnitelma, mutta syystä tai toisesta sitä ei tule noudatettua. Syynä voi olla esimerkiksi aikaansaamisen puute, kun et ole tilivelvollinen kenellekään: kun kukaan ei potki persuksille, on hommat helppo jättää tekemättä.
Markkinointi voi myös pelottaa, jännittää tai nolottaa ja siksi sen tekeminen voi tuntua vaikealta.
Pohdi siis, mikä seisoo sinun ja suunnitelmasi noudattamisen välillä: kun pääset oman blokkisi alkulähteille, voit alkaa ratkomaan tätä haastetta.
Et tiedä, mikä on tuloksellista markkinointia
Motivaatio säännölliseen markkinointiin voi puuttua, jos et tiedä, mikä oikeasti toisi markkinoinnissa tuloksia. On vaikea mennä oikeaan suuntaan, jos ei tiedä, mihin on matkalla.
Siksi tavoitteiden asettaminen sekä onnistumisten seuranta ja mittarointi on äärimmäisen tärkeää.
Valitse esimerkiksi 1-3 tavoitetta ja mittaria, joilla mittaat tavoitteden onnistumista. Varmista, että tavoitteet ovat aidosti merkityksellisiä yrityksen kehittymiselle ja mittarit puolestaan selkeästi mitattavissa. Esimerkiksi ”lisää myyntiä” ja ”isompi yleisö” tai ”enemmän näkyvyyttä” ovat kaikki hyvin epämääräisiä, eivätkä ne sellaisenaan ole mitattavissa.
Laita Kanavat kuntoon
Jos markkinointisuunnitelman tekeminen ja säännöllinen markkinointi tuntuvat haastavalta, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Kanavat kuntoon -haasteeseen. Haasteessa kesytät markkinointikanavien sekamelskasi kolmen päivän aikana. Laadit itsellesi selkeän sisällöntuotannon mallin ja markkinointikalenterin, jota voit noudattaa viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Tämä haaste on sinulle, jos haluat tarttua toimeen. Pelkkä videoiden katselu tuskin hyödyttää sitä, joten vaikka haaste on maksuton, muista panostaa siihen omaa aikaasi.
Ilman panostusta markkinointisi pysyy nimittäin ennallaan – mutta haasteen avulla helpotat omaa taakkaasi, kun voit noudattaa valmiita askelmerkkejä oman markkinoinnin parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.