#8: Markkinoinnin ajanhallinta: aika ei riitä markkinointiin (ja se on väärä valinta)
”Haluaisin tehdä markkinointia, mutta ei vaan aika riitä” Kuulostaako tutulta? Jos kyllä, tämä jakso on sinulle. Katso video tai kuuntele jakso Spotifystä.
Ne, jotka tuntee minut, tietää, että ajanhallinta ei todellakaan ole minun kovimpia vahvuuksia. Yrityksistä huolimatta en ole vielä parantunut elämää hankaloittavasta aikaoptimismista.
Uskon silti vahvasti siihen, että se, että jättää oman yrityksensä markkinoinnin tekemättä, on valinta – ja nimenomaan väärä sellainen.
Valitessasi kaiken muun ja sivuuttamalla markkinoinnin, sanot aktiivisesti ei uusille asiakkaille, uusille kontakteille, kasvavalle myynnille ja yrityksesi kasvulle.
Markkinointia lennosta ilman suunnitelmaa
Yllättävän moni yritys valitsee markkinoinnin polullaan suunnitelmattomuuden, satunnaisuuden ja lennosta tekemisen. Markkinointia tehdään silloin, kun sattuu olemaan hyvä hetki ja joku kiva idea.
Satunnainen roiskiminen ei koskaan voi kuitenkaan johtaa pitkäjänteisiin ja nousujohteisiin tuloksiin. Säännölliset tulokset vaativat säännöllistä tekemistä.
Kilpailijat pyyhkivät ohi
Jos markkinointi jää unholaan pitkiksi ajoiksi tai sitä tehdään ilman punaista lankaa, käy helposti niin, että kilpailijat pyyhkivät yrityksestäsi ohi vauhdilla. Asiakkaat nimittäin ostavat siltä, jonka tuntevat, johon luottavat ja josta pitävät.
Tuntemista, luottamusta tai pitämistä ei synny ilman markkinointia – markkinointi on nimittäin itsensä tunnetuksi tekemistä ja suhteiden ja tunnereaktioiden luomista asiakkaisiin.
Mitä voit tehdä?
Jos tämä teksti kolahtaa sinuun ja tiedät, että nyt olisi hyvä hetki tehdä ryhtiliike, voit katsoa videolta seuraavat askelmerkkisi. Kirjoitan ne kuitenkin kiteytetysti tähänkin:
- Ensimmäiseksi merkkaa kalenteriin ajat, jolloin teet omaa markkinointiasi. Sitoudu näihin tapaamisiin itsesi kanssa – ne on varattu sille, että kasvatat yrityksestäsi menestyvän.
- Seuraavaksi listaa käytössäsi olevat markkinointikanavat somesta sähköpostiin ja printistä podcastiin. Päätä ja kirjaa ylös montako sisältöä kussakin kanavassa julkaistaan viikon aikana. Tee suunnitelma niin, että voit sitoutua siihen (eli älä yritä haukata liian isoa palaa kerralla – voit tehdä myöhemmin enemmän sisältöä, kun ensimmäiset askeleet ovat hallussa).
- Kolmanneksi päätät, mistä aiheista teet sisältöä – eli mistä brändisi puhuu. Mikä kiinnostaa, hyödyttää tai viihdyttää asiakastasi? Älä siis puhu itsestäsi tai tee markkinoinnista loputonta yrityksesi hissipuhetta. Sisältö on asiakasta varten – jos se ei kiinnosta asiakastasi, sen tekeminen on turhaa.
Jos tämä tuntuu haastavalta, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Kanavat kuntoon -haasteeseen. Haasteessa kesytät markkinointikanavien sekamelskasi kolmen päivän aikana. Laadit itsellesi selkeän sisällöntuotannon mallin ja markkinointikalenterin, jota voit noudattaa viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Tämä haaste on sinulle, jos haluat tarttua toimeen. Pelkkä videoiden katselu tuskin hyödyttää sitä, joten vaikka haaste on maksuton, muista panostaa siihen omaa aikaasi.
Ilman panostusta markkinointisi pysyy nimittäin ennallaan – mutta haasteen avulla helpotat omaa taakkaasi, kun voit noudattaa valmiita askelmerkkejä oman markkinoinnin parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.