#7: Missä markkinoit – selkeytä markkinointikanavasi
Miten otat haltuun omat markkinointikanavat ja luot selkeän sisältökalenterin, joka oikeasti tuo tuloksia viivan alle? Katso video tai kuuntele podcast Spotifystä.
Pidin hiljattain erään yrittäjän kanssa katsausta hänen markkinoinnistaan ja hän sanoi näin:
”Sähellän vähän joka suunnassa, laitan yhden postauksen jonnekin ja toisen ilmoituksen jonnekin, ehkä joku ostaa, mutta kaikesta tekemisestä puuttuu selkeät stepit.”
Et uskokaan, kuinka yleistä tämä on!
Ongelma on, että satunnaisella postailulla harvoin saadaan mitään mainittavia tuloksia. Ratkaisu on, että otat itsevarmasti omat markkinointikanavasi haltuun. Okei, tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty.
Tehdäksesi tuloksellista markkinointia, sinun tulee tietää:
- Missä kanavissa näyt
- Miksi näyt juuri niissä kanavissa ja mitä tavoittelet
- Kuinka usein ja millaista sisältöä julkaiset valituissa kanavissa
Asiakaspolku ohjenuorana
Aloitetaan sanasta asiakaspolku, koska sehän on juuri sellainen markkinoinnin jargon-sana, jota olen luvannut välttää.
Asiakaspolku tarkoittaa sitä, että kukin asiakas on aina jonkinlaisella matkalla suhteessa yritykseesi ja tuotteeseesi. Homma ei toimi niin, että asiakas näkee somepostauksesi ja BOOM yhtäkkiä hän on jo kassalla luottokortti vinkuen.
Ensin hän kohtaa sinut muutamia kertoja. Sitten alat tuntua tutulta. Tässä välissä on jo päätellyt, ovatko juttusi häntä varten. Hän alkaa kiinnostua tuotteistasi tai palveluistasi ja alkaa ehkä vertailla niitä suhteessa kilpailijoihin. Hän selvittää, oletko juuri oikea tyyppi auttamaan häntä tai tarjoamaan oikeita juttuja.
Kosiskelujakson jälkeen hän lopulta ostaa (tai ei). Ja sinun tulee tehdä markkinointia koko tälle kosiskelujaksolle!
Ei siis riitä, että postailet someen silloin tällöin – silloin asiakkaasi ei luultavasti koskaan päädy kosiskelujakson loppumetreille, eli ostamaan.
Miten saada uutta yleisöä markkinoinnissa?
Aiot ehkä vastata, että teet somepostauksia ja tavoitat siellä uusia ihmisiä.
Se on luultavasti ihan totta, mutta viime vuosina sosiaalisten medioiden algoritmit ovat huonontaneet orgaanista (eli ilmaista) näkyvyyttä jatkuvasti. Homma ei siis enää toimi niin, että postaat satunnaista sisältöä ja some palkitsee sinut runsaalla näkyvyydellä ja jatkuvasti kasvavalla seuraajamäärällä.
Sisältöä on yksinkertaisesti liian paljon.
Yksi tärkeimmistä tehtävistä markkinoinnissa on miettiä, mistä oikeasti tavoitat uusia ihmisiä. Tässä kannattaa olla realisti ja jopa inhorealisti, jotta et tuudittaudu valheellisesti somen helmoihin, vaikka tosiasiassa se ei ehkä ole ollenkaan niin tehokas kanava, kuin mitä haluaisit uskoa.
Videolla/podcastissa puhun tästä aiheesta enemmän.
Markkinointikanavat haltuun – ilmoittaudu webinaariin
Olen julkaisemassa uutta Markkinointikanavat haltuun -webinaaria, jonka ennakkoilmoittautuminen on nyt avattu! Voit ilmoittautua webinaariin nyt ja saat tiedon heti, kun se on julkaistu.
Webinaari tulee videotallenteena ja voit katsoa sen koska tahansa.
Mukana saat myös työkalun, jonka avulla teet itsellesi selkeäksi, missä kanavissa markkinoit milloinkin – tämä työkalu on juuri työn alla ja viilaan sitä paremmaksi ja selkeämmäksi, jotta saat siitä mahdollisimman paljon hyötyä.