#6: Teetkö markkinointia lennosta (näin se haittaa markkinointiasi)
Teetkö markkinointia lennosta – eli odottelet inspiraatiota, joka silloin tällöin iskee? Inspiraation tullessa keksit lennosta jotain sisältöä markkinointiisi, siis jotain sellasta, mihin juuri sillä hetkellä fiilispohjalta tulee idea?
Voit katsoa jakson videomuodossa YouTubessa tai kuunnella Spotifystä.
Markkinointi fiilispohjalta ei pitkässä juoksussa yleensä tuo hyviä tuloksia ja tässä jaksossa kerron miksi. Lisäksi puhutaan siitä, mitä ensiaskelia voit ottaa, jotta markkinointisi olisi jatkossa säännöllisempää, johdonmukaisempaa ja tuloksellisempaa.
Markkinointia fiilispohjalta – ei aina huono
Tietenkään kaikki ei ole mustavalkoista – joskus fiilispohjalta ja lennosta tehty markkinointi voi olla erinomaista! Jos työpaikalla tapahtuu jotain kivaa tai hauskaa, päästät asiakkaat kulissien taakse tai muuten keksit loistavan, ajankohtaisen idean, voi juuri siinä hetkessä tekemäsi markkinoinnin sisältö olla loistavaa!
Mutta jos markkinointisi on aina vain ex tempore -tekemistä, saattaa käydä niin, että sisältösi on pelkkää ”minäminä” -puhetta, eli omista tai yrityksen asioista ja tuotteista raportoimista. Ja koska asiakkaat haluavat aina hyötyä tai viihdettä itselleen, ei heitä pidemmän päälle kiinnosta tällainen ”minäminä” -puhe.
Epäsäännöllisen markkinoinnin sudenkuopat
Yksi ex tempore -markkinoinnin sudenkuopista onkin, ettei kiireen keskellä tehdessä ole aikaa tai energiaa miettiä, mikä asiakasta oikeasti kiinnostaa. Onko tekemäsi sisältö asiakkaalle viihteellistä, hyödyllistä, kiinnostavaa tai inspiroivaa – siis miksi asiakkaasi ylipäätään haluaisi katsoa, lukea tai muutoin kuluttaa tekemääsi sisältöä?
Suunnittelematon markkinoinnin tekeminen johtaa helposti täysin turhaan sisältöön. Sellaiseen, joka ei oikein kiinnosta ketään, ei välttämättä edes sinua itseäsi. Mutta julkaiset, koska no, ei ole hetkeen julkaistu mitään ja kai nyt pitää jotain taas laittaa.
Siksi säännöllinen markkinoinnin tekeminen yleensä parantaa huomattavasti kaiken markkinointisi laatua – keskityt miettimään asiakkaan näkökulmaa, etkä puhu vain itsestäsi. Silloin sisältösi on kiinnostavampaa asiakkaillesi ja he sitoutuvat seuraamaan markkinointiasi – mikä lähes vääjäämättä johtaa aina parempiin myyntituloksiin.
Markkinointiin kuluu liikaa aikaa
Meillä on usein harha, että jos teemme jotain lennosta hieman ”vasemmalla kädellä”, siihen menee vähemmän aikaa kuin jos istuisimme rauhassa alas tekemään suunnitelmallista työtä.
Tosiasiassa lähes aina lennosta tehty markkinointi vie liikaa aikaa – siis enemmän kuin silloin, jos suunnittelisimme kunnolla, mitä, milloin ja miksi teemme.
Vaikka yksittäiseen julkaisuun tai sisältöön kulutettu aika olisi vain hieman enemmän kuin suunnitelmallisessa työssä, nämä vartit ja puolituntiset voivat toistuessaan olla aivan järjetön aikasyöppö. Tämänkin ajan voisimme käyttää hyödyllisemmin.
Miten teet säännöllistä markkinointia?
Videolla / podcastissa kerron yksinkertaisen kolmivaiheisen metodin, jonka avulla voit ottaa ensiaskeleet kohti säännöllisen markkinoinnin tekemistä.
Nämä kolme vaihetta ovat:
1. Ideointisessio ilman sensuuria
2. Viikkokalenterin suunnittelu ja sisältöjen sijoittaminen kalenterinäkymään
3. Oman työajan kalenterointi (päätä, milloin teet sisällöt, lyö kalenteriin, tee asioita bulkkina ja ajasta sisällöt)
Säheltäjästä mestarimarkkinoijaksi
Säheltäjästä mestarimarkkinoijaksi on valmennus ja toimintasuunnitelmasi markkinointiin – ei siis pelkkää tietoa, vaan oikeasti laitat kädet saveen ja aletaan yhdessä hommiin! Autan sinua lopettamaan markkinoinnin säheltämisen ja aidosti tekemään parempia tuloksia – siis kasvattamaan myyntiäsi markkinoinnin avulla.
Jos sinulla on juuri nyt joku näistä tilanteista:
- Et keksi aiheita markkinointiin
- Itsevarmuutta puuttuu
- Et oikein saa edes aloitettua markkinointia
- Tiedät kyllä TEORIASSA mitä pitäisi tehdä, mutta käytäntöön vieminen tuntuu takkuiselta
- Teet asioita fiilispohjalta ja suunnitelmallisuus puuttuu
- Haluat kasvattaa myyntiäsi, mutta se tuntuu vaikealta…
…tämä valmennus on tehty sinulle.
Valmennuksessa rakennat selkeää polkua seuraten yrityksellesi toimivan markkinointikoneen – koko homma ymmärrettävillä ohjeilla, joita seuraat askel askeleelta.
Kuljen valmennuksen ajan rinnallasi, sparraan vaikeissa asioissa ja toimin tarvittaessa tilivelvollisuuskaverina, joka seuraa, että hommat tulee tehtyä.
Jos juuri nyt on sinun aikasi lähteä kohti myyntitavoitteitasi, klikkaa tästä tutustumaan valmennukseen – siellä voit varata ajan maksuttomaan markkinointikatsaukseen. Se ei sido sinua mihinkään, mutta puhelun jälkeen sinulla on silti tiedossasi seuraavat markkinoinnin suuntaviivat. Katsaus voi myös olla ensimmäinen askeleesi kohti menestyvää markkinointia.