#11 Laadi helppo sisältökalenteri näillä ohjeilla
Sisältökalenteri on markkinointisi selkäranka – ilman kalenteria ja suunnitelmaa et voi tehdä säännöllistä ja tuloksellista markkinointia! Tämä video on sulle, joka haluat laatia selkeän, helpon ja omaan arkeen ja yritystoimintaan sopivan sisältökalenterin.
Sisältökalenteri on markkinoinnin selkäranka, punainen lanka, kivijalka… Siis se tukeva jalusta, jonka päällä koko markkinointisi seisoo.
Ilman markkinoinnin sisältökalenteria, sinulla ei luultavasti voi olla toimivaa, tehokasta ja tuloksellista markkinointia. Mistä tämä johtuu? Muutama syy:
Ensimmäiseksi: ilman sisältökalenteria ei markkinointisi luultavasti ole säännöllistä. Ja ilman säännöllisyyttä ei voi syntyä jatkuvia, pitkäjänteisiä tuloksia. On myös mahdollista, että suunnitelman puute johtaa siihen, ettei markkinointia tule tehtyä kuin joskus ja jouluna.
Toiseksi: sisältökalenterihan on suunnitelma siitä, mitä markkinoinnissasi tapahtuu. Ilman suunnitelmaa markkinointi on luultavasti satunnaista roiskimista. Sisällöt syntyvät hetken mielijohteesta ja ajatuksesta ”ai niin pitäisi varmaan tehdä jotain markkinointiin”. Harva meistä kykenee näistä lähtökohdista tekemään sellaista markkinointa, joka oikeasti toimii.
Kolmanneksi: ilman suunnitelmaa ei luultavasti ole tavoitteitakaan. Ja ilman tavoitteita ei ole suuntaa mihin mennä – joten miten voisit edes edetä juuri sinne, minne haluat?
Hyvä markkinoinnin sisältökalenteri sopii omaan arkeen
Hyvä sisältökalenteri ei tarkoita sitä, että alat nyt heti tehdä somepostauksia joka päivä, otat käyttöön miljoona eri markkinointikanavaa ja olet yhtäkkiä maailman tehokkain yrittäjä markkinoinnin saralla.
Paras sisältökalenteri on se, jota kykenet noudattamaan ja jossa on selkeä rakenne. Sisältökalenterilla ei ole merkitystä, jos et noudata sitä.
Siksi on tärkeää, että sisältökalenteri sopii juuri sinun arkeesi.
Valitse sinulle tärkeimmät kanavat: ne, joissa tavoitat potentiaaliset asiakkaasi ja joista tulee myyntiä. Keskity sen jälkeen näihin kanaviin ja panosta siihen, että opettelet tekemään niihin laadukasta sisältöä.
Se, että yrittää tehdä roiskaisten ”vain jotain” sisältöä moneen eri kanavaan, ei yleensä toimi. Sisällöstä ei ole maailmassa pulaa ja sen vuoksi yrityksesi markkinoinnin tulee olla laadukasta – asiakkaan huomio on ansaittava sisällöllä, johon asiakas kuluttaa mielellään aikaansa.
Keksity siis tärkeimpiin kanaviisi: opettele sisällön tekemistä ja muodosta rutiineja niin kauan, että nämä kanavat rullaavat mukavasti. Sen jälkeen voit tuoda ”lihaa luiden ympärille” ja ottaa käyttöön uusia kanavia.
Huomaa myös, että myynti voi tapahtua eri kanavassa kuin yleisön kasvattaminen. Esimerkiksi monilla toimii se, että yleisöä kasvatetaan somessa, mutta myynti voi tulla sähköpostilistalta. Tällöin on tärkeää keskittyä yleisön ohjaamiseen somesta sähköpostilistalle.
Sisällön kierrättäminen – yksittäisistä postauksista kokonaisuuksiin
Moni näkee markkinoinnin sisällöt yksittäisinä, pieninä palasina, jotka ovat toisistaan irrallisia. Yksi tehokkaimmista ajansäästäjistä on kuitenkin sisältöjen kierrättäminen ja käyttäminen useassa muodossa ja eri kanavissa.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sitä, että esimerkiksi teet YouTube-videon, josta leikkaat lyhyitä pätkiä someen reelseiksi, YouTube Shortseiksi, TikTok-videoiksi tai muiksi lyhytvideoiksi.
Kirjoitat tuosta samasta videosta myös blogipostauksen, artikkelin LinkedIniin tai viestin sähköpostilistalle. Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata tässä yhteyden oman sisällöntuotantoni malliin!
Se, onko sinulla juuri käytössä näitä mainitsemiani kanavia, on yhdentekevää. Tärkeää on löytää oma polku, jossa tehdylle työlle saadaan mahdollisimman paljon vastinetta. Eli ei siis niin, että sisällöt ovat kertakäyttöisiä – vaan hyödynnä niitä useammassa eri kanavassa, riippuen mitkä olet valinnut omaan markkinointiisi.
Laita Kanavat kuntoon
Jos markkinointisuunnitelman tekeminen ja säännöllinen markkinointi tuntuvat haastavalta, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Kanavat kuntoon -haasteeseen. Haasteessa kesytät markkinointikanavien sekamelskasi kolmen päivän aikana. Laadit itsellesi selkeän sisällöntuotannon mallin ja markkinointikalenterin, jota voit noudattaa viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Tämä haaste on sinulle, jos haluat tarttua toimeen. Pelkkä videoiden katselu tuskin hyödyttää sitä, joten vaikka haaste on maksuton, muista panostaa siihen omaa aikaasi.
Ilman panostusta markkinointisi pysyy nimittäin ennallaan – mutta haasteen avulla helpotat omaa taakkaasi, kun voit noudattaa valmiita askelmerkkejä oman markkinoinnin parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.