#10: Etkö keksi aiheita markkinointiin? Katso tämä
Iskeekö tyhjän paperin kammo, kun mietit mistä aiheista tekisit yrityksesi markkinointia? Jos sisältöjen ja aiheiden keksiminen saa aivosi jumittamaan, jatka lukemista ja katso video.
Markkinointi on asiakasta varten
Tämä on tärkein asia markkinoinnissa: jos sisältösi ei kiinnosta asiakasta, sen tekeminen on turhaa. Koska meistä kukaan ei halua tuhlata aikaa, on tärkeää, että kirkastat itsellesi, millainen sisältö aidosti kiinnostaa yleisöäsi ja potentiaalisia asiakkaitasi.
Markkinointi on asiakaspalvelua – markkinoinnissa sinun tehtäväsi yrittäjänä on miettiä, miten palvelet asiakkaitasi eri markkinointikanavissa eri vaiheissa asiakkaan matkaa.
Sisältöteemat
Mikäli sinulla ei ole markkinointisuunnitelmaa, luultavasti jokaisen sisällön kohdalla joudut lähteä nollasta: mistä aiheesta teet sisällön, missä kanavassa, milloin tämä julkaistaan…
Avain tämän sotkun selvittämiseen on sisältöteemoissa: markkinoinnissa toisto on tärkeää ja tämä toisto on myös polkusi pois sekavasta markkinoinnista.
Valitse ja päätä yrityksellesi kolme sisältöteemat – KAIKKI markkinointisi on jatkossa näistä valituista teemoista.
On tärkeää, että valitut teemat ovat asiakkaillesi kiinnostavia. Näistä teemoista tehdyn sisällön on tarkoitus viihdyttää, inspiroida, hyödyttää, innostaa ja kiinnostaa unelma-asiakkaitasi.
Puhu siis asiakkaidesi ongelmista ja haasteista, kipupisteistä, unelmista ja toiveista. Missä he ovat nyt ja mihin he haluavat olla menossa?
Sisältökalenteri
Tehokkaan markkinointisuunnitelman kärki on hyvän sisällön lisäksi säännöllinen ja tavoitteellinen sisällöntuotanto. Hyvätkään ideat eivät toimi, jos yleisösi ei näe sisältöäsi riittävästi.
Siksi tälle videolle on tulossa osa 2, jossa opit luomaan itsellesi selkeän sisältökalenterin, joka sopii sinun arkeesi, tavoitteisiisi ja työkalenteriisi.
Ota siis YouTube-kanava tai Spotify-podcast seurantaan, jotta pysyt kuulolla kakkososasta – se julkaistaan 14.10
Laita Kanavat kuntoon
Jos markkinointisuunnitelman tekeminen ja säännöllinen markkinointi tuntuvat haastavalta, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Kanavat kuntoon -haasteeseen. Haasteessa kesytät markkinointikanavien sekamelskasi kolmen päivän aikana. Laadit itsellesi selkeän sisällöntuotannon mallin ja markkinointikalenterin, jota voit noudattaa viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Tämä haaste on sinulle, jos haluat tarttua toimeen. Pelkkä videoiden katselu tuskin hyödyttää sitä, joten vaikka haaste on maksuton, muista panostaa siihen omaa aikaasi.
Ilman panostusta markkinointisi pysyy nimittäin ennallaan – mutta haasteen avulla helpotat omaa taakkaasi, kun voit noudattaa valmiita askelmerkkejä oman markkinoinnin parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.